به گزارش قدس آنلاین به نقل از تبیان ، قرآن کریم عهدنامه ای است که خداوند در آن قوانین و سنت هایی را برای انسان ذکر کرده است و نسبت به آنها متعهد می باشد و هرگز پیمان شکنی نکرده و خلف وعده نمی کند.
وفاء از ریشه «وفی» و به معنای چیزی را به تمام و کمال رساندن است. حفظ و نگهداری پی درپی از چیزی را نیز، عهد گویند. در نتیجه، وفای به عهد بدین معناست که عهد بدون کم و کاست و مطابق وعده انجام شود. (المفردات فی غریب القرآن، حسین بن محمد راغب اصفهانی، ص 878، 591؛ قاموس قرآن، علی اکبر قرشی، ج8، ص230)
از حضرت صادق(علیه السلام) روایت است که فرمود: «الْقُرْءَانُ عَهْدُ اللهِ إلَی خَلْقِهِ؛ ینْبَغِی لِلْمَرْءِ الْمُسْلِمِ أَنْ ینْظُرَ فِی عَهْدِهِ، وَ أَنْ یقْرَأَ مِنْهُ فِی کُلِّ یوْمٍ خَمْسِینَ ءَایةً (اصول کافی ، ج 2، ص 609 )؛ «قرآن کریم عهدنامه و پیمان نامه ای است از خدا به سوی بندگانش ؛ پس شایسته است مسلمان به این عهدنامه بنگرد و روزی پنجاه آیه از آن بخواند.»
قرآن کریم عهدنامه و پیمان نامه ای است از خدا به سوی بندگانش ؛ پس شایسته است مسلمان به این عهدنامه بنگرد و روزی پنجاه آیه از آن بخواند
در این پیمان نامه خدای سبحان دستورات و مواردی را فرموده که در صورت انجام و یا عدم انجام دچار وعده ها و عهد خداوند می شویم.
در این عهدنامه احکام بندگی ذکر شده و از طرفی اخلاقیات ایجابی و یا سلبی بیان شده است. که خداوند در مورد هر یک عهدی با انسان بسته است که مثلا "وبالوالدین احسانا " یا " ولا تجسسوا" یا "لا یغتب" و ... . اگر انسان از این اوامر تخطی کند بنابر عهد خداوند مستوجب عذاب خواهد شد و بالعکس اگر به این اوامر عامل باشد موجبرضایت خدا شده و پاداش الهی از آنِ او خواهد بود. اینها عهدهایی است که خداوند در قرآن برای انسان ذکر کرده است و نسبت به آنها هم وفادار می باشد و هیچ خلف وعده ای نخواهد داشت. و بدین وسیله با انسان پیمان بسته است.
حال لازم است که انسان این عهدنامه را درست و دقیق بخواند تا از مفاد آن باخبر شود تا مسیر را اشتباه نرود. و از این رو است که به تلاوت قرآن کریم توصیه شده ایم.
روشن است که مرور بر مفاد یک عهدنامه، برای یادآوری از آن قرار داد و رعایت آن درعمل است. میثاق خدا با بندگان بر شناختن احکام الهی و عبرت گرفتن از حکایات قرآن و عمل به اوامر او و تدبر در آیات است.
امام صادق(علیه السلام) وقتی می خواست قرآن تلاوت کند قرآن را که به دست راست خویش می گرفت دعایی می خواند که به عهد بودن قرآن و تعهدات انسان در قبال این قرار داد، اشاره دارد. مضمون آن دعا چنین است:
خداوندا! من عهد و کتاب تو را گشودم. خدایا! نگاهم را در این کتاب ، عبادت قرار بده و قرأتم را تفکر، و تفکرم را عبرت آموزی .
خدایا ! مرا از آنان قرار بده که از مواعظ تو در این کتاب ، پند می گیرند و از نا فرمانی ات پرهیز می کنند. وقتی کتاب تو را می خوانم، بر دل و گوشم مهر مزن و بر دیدگانم پرده میفکن و قرأت مرا خالی از تدبر مگردان، بلکه مرا چنان قرار بده که در آیات و احکامش ژرف بنگرم، دستورهای دین تو را بگیرم و عمل کنم و نگاه مرا در این کتاب، غافلانه و قرأتم را بیهوده و بی ثمرمساز.
منابع:
صفیر هدایت، آیت الله ضیاء آبادی
سایت حوزه
نظر شما